onsdag 16 februari 2011

Hur man gör enkla ljuslyktor



































































Hejsan!!

Tänkte visa ett väldigt enkelt sätt att göra fina ljuslyktor,och hur man piffar sin gamla dammiga lampa,och hur man gör ett fint örngott.
Glas fyndade på loppisar eller gamla glasburkar går också jättebra,sen behöver man Non-voven lim eller vävlim finns billigt på färgaffärer ca 50kr för en liter (räcker jättelänge).
Fina papper jag har köpt på hobbyaffären sen decorationer,sidenband rosetter det ni tycker bli fint.

Klipp ut papperet, limma på glaset lägg på papperet och håll ett tag det fäster ganska snabbt,lått torka helt och klipp sen fint efter kanterna dekorera och så är den klar.Du kan även limma på fina bilder använd då vävlimmet och vill du dekorera med servetter så använder du decoupagelim.
Nu till örngottet du behöver ett örngott att måla på, karbonpapper, finns på bokhandeln och liknande, en penna, en text du skrivit ut i valfritt typsnitt,textilfärg ,tunn fin pensel.

Stryk örngottet så att det blir slätt lägg en kartong emellan örngottet ,lägg på karbonpappret och texten och börja skriva,är försiktig så att du inte tar på sidan av det som ska skrivas då kan det gå igenom karbonen.

Sen när du skrivit klart då är det bara börja färglägga med textilfärgen,jag brukar skriva några bokstäver åt gången och då lägger jag ett vitt papper på den övriga texten annars så är det klätt att det börjar kladda .Låt torka och strykfixera sedan genom att följa anvisnigarna på färgen.

Pimpa din gamla dammiga lampskärm usch vad dammig den ser ut att vara i närbild,detta är en billig ikeaskärm i svart men kände jag för lite mera färg.

Köpte ett fint tyg och rev försiktigt bort tyget så att lampskärmsplasten blev kvar sen gjorde jag en mall av skärmen i bakplåtspapper ritade av på tyget klippte,jag har inte limmat någonting utan använt dubbelhäftande tejp,både på tyge och spetsen det gick jättebra och det sitter ordentligt,lätt att ta bort när man lessnar (vilket jag brukar göra ganska snabbt).


Lycka till kramisar från Sussie

2 kommentarer:

Anonym sa...

These are all lovely. Thanks for sharing. I love your cat too.

Cheers,
Lisa x

Mita sa...

Hej! tack för inlägget hos mig och vilken härlig blogg du har...ska kolla vidare..Kram från Mitas Hantverk